O przedmiocie

Messerschmitt Bf-109 to niemiecki, jednosilnikowy samolot myśliwski o konstrukcji metalowej, w układzie dolnopłata z usterzeniem klasycznym. Okazał się podstawowym i najliczniej produkowanym myśliwcem Luftwaffe w czasie II wojny światowej. Oblot prototypu miał miejsce 29 maja 1935 roku, a produkcja seryjna trwała w latach 1936-1945. W sumie szacuje się, że łącznie wyprodukowano około 35000 myśliwców Messerschmitt Bf-109 wszystkich odmian, z czego wiele po wojnie trafiło do sił powietrznych Czech i Izraela. Korzenie Bf-109 sięgają konkursu ogłoszonego w 1933 roku przez Luftwaffe na nowy samolot myśliwski. W konkurencji z He-112, projekt Bf-109 początkowo przegrał, ale dzięki intrygom Williego Messerschmitta , projekt mógł być kontynuowany i ostatecznie to on okazał się zwycięzcą konkursu, stając się podstawowym myśliwcem Luftwaffe. W toku produkcji powstało kilka głównych odmian samolotu Bf-109. Pierwszą serią przedprodukcyjną był Bf-109B (Berta) z różnymi wersjami silnika Junkers Jumo 210 (A lub Da). Były one testowane w Hiszpanii od 1937 roku w czasie wojny domowej. Kolejna wersja to Bf-109C (Cezar). Posiadały one inny silnik od wersji B, oraz rozbudowane uzbrojenie złożone z dwóch działek 20mm oraz 2 km kal.7,92mm. Także te maszyny walczyły na niebie Hiszpanii. Trzecia wersja to Bf-109D (Dora) z silnikiem Junkers Jumo 210 Da lub Daimler-Benz DB 600. Walczyła ona w kampanii wrześniowej, ale na przełomie 1939/1940 została zastąpiona przez wersję E. Najsłynniejszym modelem był Bf-109E (Emil) z silnikiem Daimler-Benz 601A lub N. Jako pierwszy model posługiwał się trzy-, a nie dwu-łopatowym śmigłem. Bf-109E walczyły w kampanii francuskiej, nad Anglią oraz w Afryce Północnej i na froncie wschodnim. Asem, który rozpoczął swoją karierę właśnie na Bf-109E był słynny Adolf Galland. Kolejna wersja to Bf-109F (Friedrich), która zdaniem niemieckich pilotów była najdoskonalsza aerodynamicznie. Posiała zmieniony kształt kadłuba, skrzydeł, owiewki kabiny, ale nie zastosowano nowego silnika. Wprowadzano go do służby na przełomie 1940/1941 roku. W ramach rozwoju konstrukcji opracowywano kolejne specyfikacje Bf-109, z których wersję G (Gustav) wyprodukowano w największej ilości egzemplarzy. Najpoważniejszą zmianą podnoszącą osiągi maszyny było zamontowanie nowego 12-cylindrowego silnika Daimler-Benz DB605A o mocy 1475KM. Uzbrojenie Bf-109G stanowiła para karabinów maszynowych 13mm znajdujących się w kadłubie przed owiewką kabiny pilota, oraz działko MG151 20mm lub cięższe MK108 30mm. Ostatnią produkowaną na masową skalę wersją był Bf-109K (Kurfirst), której produkcja ruszyła w październiku 1944 roku. Jako silnik zastosowano jednostkę Daimler-Benz DB 605DB lub DC. Bf-109K był najszybszą wersją z produkowanych w czasie II wojny światowej, osiągając do 730km/h. Poza tym powstały dwie wersje- H i Z, były to jednak wersje raczej eksperymentalne i ich produkcja wielkoseryjna nie ruszyła. Kolejne usprawnienia w dziedzinie napędu i uzbrojenia uczyniły Messerschmitta Bf-109 jednym z najgroźniejszych myśliwców II wojny światowej, a jednocześnie pokazały ogromny potencjał drzemiący w nieco kanciastym płatowcu stworzonym przez Williego Messerschmitta. Dane techniczne (wersja Bf-109 G-6): długość: 8,95m, rozpiętość skrzydeł: 9,92m, wysokość: 2,6m, prędkość maksymalna: 640km/h, prędkość wznoszenia: 17m/s, zasięg maksymalny: 850km, pułap maksymalny 12000m, uzbrojenie: stałe- 2 karabiny maszynowe MG131 kal.13mm oraz 1 działko MG151 kal.20mm , podwieszane-250 kg bomb, lub 2 wyrzutnie pocisków Wfr. Gr. 21.

Stan Nowy
Marka Aeroplast
Stan złożenia Do złożenia
Skala Skala 1:72
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 8ed28e78-84e0-4b2f-9620-3f67c18d3410
Napisz

Podobne wyszukiwania

Skala 1:72 Warszawa  
(725)
Skala 1:72 Ptaszkowa  
(183)
Skala 1:72 Kraków  
(172)
Skala 1:72 Wschowa  
(137)
Skala 1:72 Wrocław  
(73)
Skala 1:72 Łódź  
(70)
Skala 1:72 Poznań  
(54)
Skala 1:72 Białystok  
(49)
Skala 1:72 Żory  
(44)
Skala 1:72 Bydgoszcz  
(43)
Skala 1:72 Bielsko-Biała  
(31)
Skala 1:72 Koszalin  
(31)
Skala 1:72 Olsztyn  
(29)
Skala 1:72 Rzeszów  
(29)
Skala 1:72 Gdańsk  
(28)
Skala 1:72 Ozorków  
(23)
Skala 1:72 Toruń  
(21)
Skala 1:72 Szczecin  
(21)
Skala 1:72 Słupsk  
(20)
Skala 1:72 Kożuchów  
(20)
Skala 1:72 Rybnik  
(18)
Skala 1:72 Częstochowa  
(16)
Skala 1:72 Żagań  
(16)
Skala 1:72 Ludwinów  
(15)
Skala 1:72 Katowice  
(14)
Skala 1:72 Kozienice  
(14)
Skala 1:72 Zgorzelec  
(14)
Skala 1:72 Ciele  
(13)
Skala 1:72 Radom  
(13)
Skala 1:72 Zalesie Górne  
(12)
Skala 1:72 Skała  
(12)
Skala 1:72 Gorzów Wielkopolski  
(12)
Skala 1:72 Sosnowiec  
(11)
Skala 1:72 Marki  
(11)
Skala 1:72 Gdynia  
(11)
Skala 1:72 Józefosław  
(11)
Skala 1:72 Mikołów  
(11)
Skala 1:72 Hyżne  
(10)
Skala 1:72 Lubostroń  
(10)
Skala 1:72 Lublin  
(10)
Skala 1:72 Zabrze  
(10)
Skala 1:72 Łańcut  
(10)
Skala 1:72 Dąbrowa Górnicza  
(9)
Skala 1:72 Legionowo  
(8)
Skala 1:72 Wieliczka  
(8)
Skala 1:72 Tyrawa Wołoska  
(8)
Skala 1:72 Zagacie  
(8)
Skala 1:72 Święta Katarzyna  
(8)
Skala 1:72 Zawodzie  
(8)
Skala 1:72 Kobyłka  
(7)
Skala 1:72 Konin  
(7)
Skala 1:72 Rudniki  
(7)
Skala 1:72 Mogielnica  
(7)
Skala 1:72 Kunice  
(7)
Skala 1:72 Włocławek  
(7)
Skala 1:72 Świętochłowice  
(7)
Skala 1:72 Świebodzin  
(7)
Skala 1:72 Jadwiżyn  
(7)
Skala 1:72 Zamość  
(6)
Skala 1:72 Strzegowo  
(6)
Skala 1:72 Latosówka  
(6)
Skala 1:72 Białobrzegi  
(6)
Skala 1:72 Duczki  
(5)
Skala 1:72 Żelechów  
(5)
Skala 1:72 Szczytniki  
(5)
Skala 1:72 Wągrowiec  
(5)
Skala 1:72 Tarnowskie Góry  
(5)
Skala 1:72 Gliwice  
(5)
Skala 1:72 Dębica  
(5)
Skala 1:72 Błonie  
(5)
Skala 1:72 Świdnik  
(5)
Skala 1:72 Gorlice  
(5)
Skala 1:72 Zieleniec  
(5)
Skala 1:72 Bystra  
(5)
Skala 1:72 Oleśnica  
(5)
Skala 1:72 Łask  
(4)
Skala 1:72 Pruszków  
(4)
Skala 1:72 Żary  
(4)
Skala 1:72 Bełchatów  
(4)
Skala 1:72 Zielonka  
(4)
Skala 1:72 Turek  
(4)
Skala 1:72 Radomsko  
(4)
Skala 1:72 Puławy  
(4)
Skala 1:72 Garwolin  
(4)