O przedmiocie

Grafika (tusz) z 1957 roku , sygnowana
Rama nowa
30x21 cm
o autorce: Apolonia Szczęsna – nr uprawnień M-138/85 (wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki) artystka, malarka, pedagog, rysownik żurnalowy, projektantka W 1929 r. przystąpiła do egzaminu konkursowego w Państwowym Seminarium Nauczycielskim Żeńskim im. Królowej Jadwigi w Toruniu. Wybrała jednak wyższe studia w zakresie sztuki malarskiej. Aby studiować prowadziła korepetycje i lekcje rysunków.
W latach 1930-1933 studiowała malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona w Warszawie (dokładnie w okresie 1.09.1930-24.06.1933), a potem w latach 1933-1935 ukończyła dwuletnią Szkołę Artystyczną Feliksa Słupskiego. Z dokumentów wynika, że profesor Słupski był także jej mentorem w Akademii Malarskiej Gersona.
Szczęsna kształciła się w zakresie malarstwa realistycznego, w szczególności były to portrety, martwa natura oraz pejzaże. Ukończyła studia z nagrodami. Po ich zakończeniu w latach 1938-1939 pracowała jako asystentka Feliksa Słupskiego w Akademii Stomatologicznej w Warszawie wykładając tam rysunek. Z datą 15 czerwca 1939 r. ukończyła Prywatne Roczne Koedukacyjne Kursy Kreśleń Technicznych im. Henryka Gajewskiego w Warszawie (nr uprawnień 1248/39). W 1945 r. przyjechała do siostry do Ciechanowa i założyła tam Szkołę Malarską im. Jana Matejki, późniejsze Ognisko Kultury Plastycznej zlikwidowane przez władze centralne w 1951 r. Była jej kierownikiem i jedynym wykładowcą. Po zakończeniu pracy w Ciechanowie zostaje zatrudniona od 20. VII 1951 r. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie na stanowisku rysownika żurnalowego oraz kliszarki . Tam też od 13 do 26 czerwca 1951 r. ukończyła Kurs Doskonalenia Projektantów i Rysowników Przemysłu Odzieżowego i Dziewiarskiego (zaświadczenie nr 6/1951),. Na prośbę malarki w dniu 29 lutego 1952 r. dyrektor J. Rogowski rozwiązuje umowę z Instytutem (pismo pers. 175/52) W 1952 r. pracowała w Hydroprojekcie w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Wodnego jako kreślarz kopista.
W 1953 r. wyjechała do Starachowic do siostry Wandy Szczęsnej-Lesiowskiej i z dniem 1.09.1953 r. rozpoczęła pracę jako instruktor zespołu plastycznego (umowa z dnia 7.08.1953). Założyła w starachowickim Domu Kultury Zespół Amatorów Plastyków. Tam też była instruktorem rysunku. Ponadto Zakłady Starachowickie. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione zobowiązały się do powierzania artystce wszystkich prac z zakresu dekoracji, malarstwa i plastyki. W kolejnych latach nadal uczyła rysunku w szkołach podstawowych i średnich w Warszawie. Była instruktorem malarstwa w półinternatach szkół podstawowych na terenie Warszawy. W wakacje prowadziła kursy dla nauczycieli plastyki. Pod koniec lat 50. pracowała jako instruktor kulturalno-oświatowy w Prezydium Dzielnicowym Rady Narodowej w Warszawie. Pracowała także w warszawskich ogródkach jordanowskich jako instruktor plastyki prowadząc zajęcia z: rysunku, malarstwa, rzeźby, dekoracji sal, wykonywania afiszy oraz różnych wyrobów plastycznych. Przyjaźniła się z Lechem Emfazym Stefańskim reżyserem, aktorem, pisarzem i jednym z najbardziej znanych polskich parapsychologów i prof. Stanisławem Prószyńskim dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), kompozytorem i publicystą muzycznym Współtworzyła dekoracje do Teatru na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego (1954-1955).
W okresie powojennym starała się o ponowne nadanie uprawnień ponieważ większość dokumentów ze Szkoły Sztuk Pięknych im. W. Gersona (oprócz tych w Jej posiadaniu) spłonęła w czasie bombardowań. Na ich podstawie oraz dzięki poświadczeniom kolegów ze studiów oraz osób, z którymi współpracowała przed wojną m.in. Romana Owidzkiego, prof. nadzw. Akademii Sztuk Pięknych z Warszawy, a także Anny Słupskiej-Stebnowskiej inż. architekta 1 lutego 1985 r. otrzymuje ponownie uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka w zakresie malarstwa (zaświadczenie bezterminowe nr M-138/85 wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki). Była dekoratorką Domów Towarowych Centrum w Warszawie. W 1973 r. otrzymała Złoty Krzyż Zasługi i przeszła ma emeryturę. Dalej tworzyła. Pozostawiła po sobie ponad 200 oryginalnych prac malarskich tj. obrazy olejne, akwarele, kreda, ołówek, kilkadziesiąt obrazów, szkiców i wprawek malowanych czarną kredą i węglem z lat 1931-1938 w i wprawek malarskich, kartki pocztowe, obrazy na drewnie, wazony wypalane z gliny oraz projekty materiałów, ubrań i obuwia. Zachowały się jej najdawniejsze prace z lat 30. 40. i 50-tych. W 1987 r. Muzeum Okręgowe w Ciechanowie, po długich staraniach, przygotowało wystawę jej prac. Do dzisiaj Ciechanów w żaden sposób nie upamiętnił jej wkładu w rozwój kultury i sztuki na terenie miasta w latach 1945-1951. Nigdy też nie miał już szkoły malarskiej prowadzonej na takim poziomie.
Na podstawie archiwum prywatnego dr hab. Anity Frankowiak, prof. UWM.

Stan Bardzo dobry
Kolor ramy czerń
Rodzaj podłoża na papierze / tekturze
Szerokość produktu 21 cm
Datowanie obiekt powojenny (1945-2000)
Autor Apolonia Szczęsna
Wysokość produktu 30 cm
Oryginalność oryginał
Sygnatura autorska sygnatura autorska na awersie
Rok powstania 1957
Oprawa rama klasyczna z szybą
Orientacja pionowa
Kolor dominujący czarno-biały
Tytuł Irysy
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 269045bb-719d-4318-9e0e-6943079a0507

Podobne wyszukiwania

Grafika archiwalna i użytkowa Warszawa  
(1102)
Grafika archiwalna i użytkowa Kraków  
(131)
Grafika archiwalna i użytkowa Mińsk Mazowiecki  
(101)
Grafika archiwalna i użytkowa Poznań  
(81)
Grafika archiwalna i użytkowa Katowice  
(51)
Grafika archiwalna i użytkowa Jabłoń Kościelna  
(46)
Grafika archiwalna i użytkowa Gdańsk  
(45)
Grafika archiwalna i użytkowa Wrocław  
(34)
Grafika archiwalna i użytkowa Nowa Wieś Rzeczna  
(26)
Grafika archiwalna i użytkowa Opole  
(21)
Grafika archiwalna i użytkowa Baranów  
(20)
Grafika archiwalna i użytkowa Łódź  
(19)
Grafika archiwalna i użytkowa Leszno  
(14)
Grafika archiwalna i użytkowa Szczecin  
(12)
Grafika archiwalna i użytkowa Lublin  
(10)
Grafika archiwalna i użytkowa Podlasie  
(10)
Grafika archiwalna i użytkowa Husaki  
(9)
Grafika archiwalna i użytkowa Złotoryja  
(8)
Grafika archiwalna i użytkowa Piła  
(7)
Grafika archiwalna i użytkowa Gorzów Wielkopolski  
(7)
Grafika archiwalna i użytkowa Toruń  
(7)
Grafika archiwalna i użytkowa Inowrocław  
(7)
Grafika archiwalna i użytkowa Bydgoszcz  
(6)
Grafika archiwalna i użytkowa Skierniewice  
(6)
Grafika archiwalna i użytkowa Suwałki  
(6)
Grafika archiwalna i użytkowa Rakszawa  
(5)
Grafika archiwalna i użytkowa Jaworze  
(5)
Grafika archiwalna i użytkowa Łomża  
(5)
Grafika archiwalna i użytkowa Gdynia  
(5)
Grafika archiwalna i użytkowa Pleszew  
(5)
Grafika archiwalna i użytkowa Ostrów Wielkopolski  
(4)
Grafika archiwalna i użytkowa Tarnów  
(4)
Grafika archiwalna i użytkowa Słupsk  
(4)
Grafika archiwalna i użytkowa Trzebnica  
(4)
Grafika archiwalna i użytkowa Kobylnica  
(4)