O przedmiocie

Portret Lecha Emfazego Stefańskiego narysowany przez Apolonię Szczęsną w lipcu 1950 roku w Międzyzdrojach
Bez oprawy
Więcej o autorce
W 2023 r. Ukazała się książka nt twórczości Apolonii Szczęsnej „Śladami Apolonii Szczęsnej. Gerson- Stefański - Prószyński - Białoszewski. Szkice o komunikowaniu artystycznym, ArsArti,Kraków 2023.

Apolonia Szczęsna – nr uprawnień M-138/85 (wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki) artystka, malarka, pedagog, rysownik żurnalowy, projektantka W 1929 r. przystąpiła do egzaminu konkursowego w Państwowym Seminarium Nauczycielskim Żeńskim im. Królowej Jadwigi w Toruniu. Wybrała jednak wyższe studia w zakresie sztuki malarskiej. Aby studiować prowadziła korepetycje i lekcje rysunków.
W latach 1930-1933 studiowała malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych im. Wojciecha Gersona w Warszawie (dokładnie w okresie 1.09.1930-24.06.1933), a potem w latach 1933-1935 ukończyła dwuletnią Szkołę Artystyczną Feliksa Słupskiego. Z dokumentów wynika, że profesor Słupski był także jej mentorem w Akademii Malarskiej Gersona.
Szczęsna kształciła się w zakresie malarstwa realistycznego, w szczególności były to portrety, martwa natura oraz pejzaże. Ukończyła studia z nagrodami. Po ich zakończeniu w latach 1938-1939 pracowała jako asystentka Feliksa Słupskiego w Akademii Stomatologicznej w Warszawie wykładając tam rysunek. Z datą 15 czerwca 1939 r. ukończyła Prywatne Roczne Koedukacyjne Kursy Kreśleń Technicznych im. Henryka Gajewskiego w Warszawie (nr uprawnień 1248/39). W 1945 r. przyjechała do siostry do Ciechanowa i założyła tam Szkołę Malarską im. Jana Matejki, późniejsze Ognisko Kultury Plastycznej zlikwidowane przez władze centralne w 1951 r. Była jej kierownikiem i jedynym wykładowcą. Po zakończeniu pracy w Ciechanowie zostaje zatrudniona od 20. VII 1951 r. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie na stanowisku rysownika żurnalowego oraz kliszarki . Tam też od 13 do 26 czerwca 1951 r. ukończyła Kurs Doskonalenia Projektantów i Rysowników Przemysłu Odzieżowego i Dziewiarskiego (zaświadczenie nr 6/1951),. Na prośbę malarki w dniu 29 lutego 1952 r. dyrektor J. Rogowski rozwiązuje umowę z Instytutem (pismo pers. 175/52) W 1952 r. pracowała w Hydroprojekcie w Centralnym Biurze Studiów i Projektów Budownictwa Wodnego jako kreślarz kopista.
W 1953 r. wyjechała do Starachowic do siostry Wandy Szczęsnej-Lesiowskiej i z dniem 1.09.1953 r. rozpoczęła pracę jako instruktor zespołu plastycznego (umowa z dnia 7.08.1953). Założyła w starachowickim Domu Kultury Zespół Amatorów Plastyków. Tam też była instruktorem rysunku. Ponadto Zakłady Starachowickie. Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione zobowiązały się do powierzania artystce wszystkich prac z zakresu dekoracji, malarstwa i plastyki. W kolejnych latach nadal uczyła rysunku w szkołach podstawowych i średnich w Warszawie. Była instruktorem malarstwa w półinternatach szkół podstawowych na terenie Warszawy. W wakacje prowadziła kursy dla nauczycieli plastyki. Pod koniec lat 50. pracowała jako instruktor kulturalno-oświatowy w Prezydium Dzielnicowym Rady Narodowej w Warszawie. Pracowała także w warszawskich ogródkach jordanowskich jako instruktor plastyki prowadząc zajęcia z: rysunku, malarstwa, rzeźby, dekoracji sal, wykonywania afiszy oraz różnych wyrobów plastycznych. Przyjaźniła się z Lechem Emfazym Stefańskim reżyserem, aktorem, pisarzem i jednym z najbardziej znanych polskich parapsychologów i prof. Stanisławem Prószyńskim dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), kompozytorem i publicystą muzycznym Współtworzyła dekoracje do Teatru na Tarczyńskiej Mirona Białoszewskiego (1954-1955).
W okresie powojennym starała się o ponowne nadanie uprawnień ponieważ większość dokumentów ze Szkoły Sztuk Pięknych im. W. Gersona (oprócz tych w Jej posiadaniu) spłonęła w czasie bombardowań. Na ich podstawie oraz dzięki poświadczeniom kolegów ze studiów oraz osób, z którymi współpracowała przed wojną m.in. Romana Owidzkiego, prof. nadzw. Akademii Sztuk Pięknych z Warszawy, a także Anny Słupskiej-Stebnowskiej inż. architekta 1 lutego 1985 r. otrzymuje ponownie uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka w zakresie malarstwa (zaświadczenie bezterminowe nr M-138/85 wydane przez Ministerstwo Kultury i Sztuki). Była dekoratorką Domów Towarowych Centrum w Warszawie. W 1973 r. otrzymała Złoty Krzyż Zasługi i przeszła ma emeryturę. Dalej tworzyła. Pozostawiła po sobie ponad 200 oryginalnych prac malarskich tj. obrazy olejne, akwarele, kreda, ołówek, kilkadziesiąt obrazów, szkiców i wprawek malowanych czarną kredą i węglem z lat 1931-1938 w i wprawek malarskich, kartki pocztowe, obrazy na drewnie, wazony wypalane z gliny oraz projekty materiałów, ubrań i obuwia. Zachowały się jej najdawniejsze prace z lat 30. 40. i 50-tych. W 1987 r. Muzeum Okręgowe w Ciechanowie, po długich staraniach, przygotowało wystawę jej prac. Do dzisiaj Ciechanów w żaden sposób nie upamiętnił jej wkładu w rozwój kultury i sztuki na terenie miasta w latach 1945-1951. Nigdy też nie miał już szkoły malarskiej prowadzonej na takim poziomie.
Na podstawie archiwum prywatnego dr hab. Anity Frankowiak, prof. UWM.

Stan Bardzo dobry
Oprawa brak
Datowanie obiekt powojenny (1945-2000)
Orientacja pozioma
Wysokość produktu 24 cm
Datowanie autorskie na rewersie
Tytuł Lech Emfazy Stefański
Rodzaj podłoża na papierze / tekturze
Cena estymowana 1000 zł
Autor Apolonia Szczęsna
Szerokość produktu 33 cm
Technika wykonania inna
Rok powstania 1950
Sygnatura autorska sygnatura autorska na rewersie
Sygnatury, oznaczenia nieautorskie na rewersie
Kolor dominujący czarny
Oryginalność oryginał
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 19ab7b6d-63b9-4423-8e27-01f6b54dc651

Podobne wyszukiwania

Portret Warszawa  
(440)
Portret Kraków  
(120)
Portret Włocławek  
(68)
Portret Poznań  
(57)
Portret Jedlnia-Letnisko  
(55)
Portret Wrocław  
(53)
Portret Łódź  
(47)
Portret Gdańsk  
(43)
Portret Toruń  
(40)
Portret Bierutów  
(33)
Portret Groszowice  
(30)
Portret Kazimierz Dolny  
(29)
Portret Zakopane  
(27)
Portret Szczecin  
(24)
Portret Lublin  
(23)
Portret Bydgoszcz  
(20)
Portret Rzeszów  
(19)
Portret Sosnowiec  
(18)
Portret Olsztyn  
(17)
Portret Myślenice  
(16)
Portret Hornówek  
(15)
Portret Katowice  
(15)
Portret Jelenia Góra  
(14)
Portret Dąbrowa Górnicza  
(14)
Portret Częstochowa  
(13)
Portret Bytom  
(13)
Portret Piaseczno  
(12)
Portret Kalisz  
(12)
Portret Łowicz  
(12)
Portret Bieliny  
(11)
Portret Gdynia  
(11)
Portret Białystok  
(11)
Portret Kielce  
(10)
Portret Elbląg  
(10)
Portret Zgorzelec  
(9)
Portret Turek  
(9)
Portret Tomaszów Lubelski  
(9)
Portret Racibórz  
(9)
Portret Kożuchów  
(9)
Portret Orzesze  
(8)
Portret Gorzów Wielkopolski  
(8)
Portret Oborniki  
(8)
Portret Gliwice  
(8)
Portret Lubin  
(7)
Portret Bielsko-Biała  
(7)
Portret Brzezia Łąka  
(7)
Portret Płock  
(6)
Portret Sieradz  
(6)
Portret Tomaszów Mazowiecki  
(6)
Portret Aleksandrów Łódzki  
(6)
Portret Jarosław  
(6)
Portret Darłowo  
(6)
Portret Zielona Góra  
(6)
Portret Grodzisk Mazowiecki  
(6)
Portret Cieszyn  
(6)
Portret Bojadła  
(6)
Portret Tarnowskie Góry  
(6)
Portret Tarnów  
(5)
Portret Jasło  
(5)
Portret Dzierzążnia  
(5)
Portret Inowrocław  
(5)
Portret Otwock  
(5)
Portret Żabia Wola  
(5)
Portret Jordanów  
(5)
Portret Ruda Śląska  
(5)
Portret Zabrze  
(5)
Portret Koszęcin  
(5)
Portret Strzyżów  
(5)
Portret Legnica  
(5)
Portret Pabianice  
(5)
Portret Poniatowa  
(5)
Portret Mińsk Mazowiecki  
(5)
Portret Czarny Dunajec  
(5)
Portret Mała Nieszawka  
(5)
Portret Słotwina  
(5)
Portret Gulbity  
(4)
Portret Nowa Wieś Malborska  
(4)
Portret Żelistrzewo  
(4)
Portret Nowy Sącz  
(4)
Portret Radom  
(4)
Portret Józefosław  
(4)
Portret Jaworzno  
(4)
Portret Brzezówka  
(4)
Portret Sandomierz  
(4)
Portret Mrocza  
(4)
Portret Marki  
(4)
Portret Słupsk  
(4)
Portret Koczargi Nowe  
(4)
Portret Bochnia  
(4)
Portret Wysoka  
(4)
Portret Stoczek Łukowski  
(4)
Portret Ostrów Wielkopolski  
(4)
Portret Wadowice  
(4)
Portret Reda  
(4)
Portret Chełm  
(4)
Portret Czarnowo  
(4)