O przedmiocie

Książka stanowi syntetyczny wykład tego, co Platon rozumiał pod pojęciem noesis i co stało się podstawą do stworzenia współczesnej teorii poznania noetycznego, zwanej noetyką. Praca posiada dwie zasadnicze części.
Pierwsza część to rozdziały od pierwszego do trzeciego, a druga rozdziały pozostałe. Większość materiału zawartego w pierwszej części jest poświęcona wyjaśnianiu pojęć niezbędnych do określenia noesis oraz do usytuowania go pośród innych rodzajów i aspektów ludzkiego poznania. Nieco inny charakter ma rozdział trzeci. Stanowi on wykład metafizycznej struktury rzeczywistości, do której poznanie noetyczne w sposób jawny lub niejawny się odwołuje.
Druga część książki (rozdziały od czwartego do siódmego) jest próbą pokazania, jak funkcjonuje noesis w rożnych dziedzinach ludzkiej aktywności. I tak, w rozdziale czwartym omówiona została – zgodnie z tradycyjnym podziałem – ludzka działalność poznawcza (theoria), twórcza (poiesis) i moralna (praxis). Następnie w rozdziale piątym została zaprezentowana noesis w jej wymiarze międzyosobowym ze szczególnym uwzględnieniem miłości jako noetycznej więzi, łączącej osoby w większą całość (społeczność). Kolejny rozdział (szósty) stawia sobie za zadanie ukazanie miejsca i roli noesis w ludzkiej aktywności religijnej. Siódmy zaś i zarazem ostatni z rozdziałów stara się przedstawić rozwój człowieka w jego noetycznym uwarunkowaniu.

SPIS TRE§CI

Podzi^kowania................................................................................................................. 5
Nota red ak cyjn a............................................................................................................. 7
W st^p................................................................................................................................... 9
[1] Fenomen ncesis — wyjasnienie poj^c.................................................................. 19
[1.1] Platona metafora slo ric a ......................................................................... 20
[1.2] Inne istotne m e ta fo ry ............................................................................. 24
[1.2.1] W g k jd .......................................................................................... 24
[1.2.2] In tu icja ........................................................................................... 26
[1.2.3] Doswiadczenie.............................................................................. 29
[1.2.4] B iy sk ............................................................................................... 31
[1.2.5] T chnienie...................................................................................... 34
[1.2.6] S e rc e ............................................................................................... 36
[1.3] Ncesis i rodzaje in tu ic ji............................................................................. 39
[1.3.1] Intuicja zm yslo w a ..................................................................... 39
[1.3.2] Intuicja in styn kto w a................................................................. 42
[1.3.2.1] Prawdziwe m niem ania........................................... 42
[1.3.2.2] Dzialanie vis co gita tiva ........................................... 44
[1.3.2.3] Ludzkie myslenie w praktyce.............................. 49
[1.3.3] Ncesis jako intuicja intelektualna............................................ 50
[1.3.3.1] Intelekt, ktory nie jest ro z u m e m ..................... 51
[1.3.3.2] Zdolnosc poznania powszechnych zasad . . . 57
[1.3.3.3] Intuicja intelektualna a rodzaje inteligencji. . 62
[1.3.3.4] Poznanie darmo d a n e ........................................... 66
[2] Noesis na tie innych rodzajow p o z n a n ia ........................................................ 69
[2.1] Platona metafora l i n i i ............................................................................... 70
[2.2] Rozne posredniki poznawcze.................................................................. 74
[2.2.1] Spostrzezenia zewn^trzne........................................................ 75
[2.2.1.1] N a tu raz m y slu ......................................................... 75
[2.2.1.2] Niematerialnosc zmyslowej formy
poznawczej............................................................. 77
617

SPIS TRESCI

[2.2.1.3] Realnosc poznania zmyslowego.......................... 79
[2.2.2] Zmyslowe formy poznawcze wewn^trzne.......................... 82
[2.2.2.1] Poznanie przez in s ty n k t....................................... 82
[2.2.2.2] „Uniwersalny” charakter poznania
zm yslo w eg o ......................................................... 86
[2.2.2.3] Skojarzeniowe ci^gi spostrzezen.......................... 88
[2.2.3] Idee.................................................................................................... 90
[2.2.3.1] „Idea” jedn o stko w a ................................................ 91
[2.2.3.2] Ja p o d m io to w e............................................................. 93
[2.2.3.3] Idee gatunkowe, rodzajowe, ponadrodzajowe. 96
[2.2.4] P o j^ c ia ............................................................................................ 99
[2.2.4.1] „Poj^cie” p ierw otne ................................................ 100
[2.2.4.2] P o j^ ciaw to rn e ......................................................... 104
[2.2.4.3] Schematy wyobrazeniowe i modele umyslowe. 109
[2.2.4.4] Ja p rz ed m io to w e......................................................... 113
[2.3] Struktura poznania no etyczn ego ......................................................... 116
[2.3.1] Powszechna natura „idei” jednostkowej............................... 117
[2.3.2] Ujmowanie gatunkow przez „ide^” jednostkow^. . . . 120
[2.3.3] N ihil est in intellectu ... nisi ipse in tellectu s.......................... 125
[2.3.4] Zhierarchizowana natura intelektualnego swiatla . . . 128
[2.3.5] Poznanie p o d m io to w e ............................................................. 133
[2.4] Ncesis jako poznanie ukryte...................................................................... 137
[2.4.1] Oczywisto^c................................................................................... 137
[2.4.1.1] Odmiany n ao czn o sci............................................ 138
[2.4.1.2] Jasnosc i w yraznosc ................................................ 142
[2.4.1.3] Oczywistosc pewna i niepew na.......................... 145
[2.4.2] A k tu aln o sc ................................................................................... 149
[2.4.2.1] Rodzaje pami^ci zmyslowej................................... 149
[2.4.2.2] Pami^c um yslow a..................................................... 152
[2.4.2.3] Ncesis a p am i^ c ......................................................... 155
[2.4.3] N iesw iadom osc.......................................................................... 158
[2.4.3.1] Rodzaje sw iado m osci............................................ 158
[2.4.3.2] Swiadomosc uwazna i nieuw azna...................... 162
[2.4.3.3] Podswiadomosc......................................................... 165
[2.4.3.4] Przedswiadomosc i nadswiadom osc.................. 167
[3] Ncesis i rzeczyw istosc......................................................................................... 171
[3.1] Platona metafora ja s k in i.......................................................................... 171
[3.2] Przedmioty poznania i wymiary rzeczywistosci............................... 175
[3.3] Rzeczywistosc czyli to, co istn ie je ......................................................... 178
[3.3.1] Istnienie idei i slabsze rodzaje istn ien ia ............................... 178
[3.3.2] Poznanie is tn ie n ia ...................................................................... 181
[3.3.3] Kauzalny charakter „idei” jednostkowej............................... 185
[3.3.4] Substancje i przypadlosci......................................................... 192
[3.4] Rodzaje rzeczywistosci............................................................................... 195

618

SPIS TRESCI

[3.4.1] Odbitki rzeczy m aterialnych.................................................... 196
[3.4.2] Rzeczy m a te ria ln e ..................................................................... 198
[3.4.3] Byty typu m atem atycznego.................................................... 201
[3.4.3.1] Jak istniej^ p o j^ c ia ................................................ 202
[3.4.3.2] Subtelna materia poj^c............................................ 204
[3.4.3.3] Gdzie istniej^ byty typu matematycznego . . 208
[3.4.4] Idee jako rzeczywista rzeczywistosc....................................... 212
[3.4.4.1] Istnienie i d e i ............................................................. 213
[3.4.4.2] Forma istotowa id e i................................................ 215
[3.4.4.3] Przestrzeri i czas jako rozwini^cie
wewn^trznej tresci id e i........................................ 219
[4] Nossis i typy przyczynowosci zew n ^ trzn ej..................................................... 228
[4.1] Platona metafora rzem iesln ik a ............................................................ 229
[4.2] Intuicyjne uj^cie przyczyny wzorcze] — poznanie prawdy. . . . 233
[4.2.1] Prawda ontyczna i prawda p o zn aw cza .............................. 234
[4.2.2] Anamnestyczny charakter poznawania praw dy................ 235
[4.2.3] „Prawda” narzucana na rzeczywistosc.................................. 244
[4.2.4] Udzial woli w poznaniu p raw d y ........................................... 247
[4.2.5] Prawda ukierunkowana przez pi^kno.................................. 251
[4.3] Intuicyjne uj^cie przyczyny celowej — poznanie d o b ra ................ 256
[4.3.1] Dobro ontyczne i dobro moraine........................................... 257
[4.3.2] Noetyczne poznanie Dobra N ajwyzszego......................... 262
[4.3.3] Intuicyjny dobor srodkow prowadz^cych do Celu . . . 269
[4.3.4] Cel ostateczny i cele posrednie............................................... 277
[4.3.5] K alokagatia .................................................................................. 284
[4.3.6] Poruszenie serca jako ujawnianie si^ niewidzialnego
m otywu....................................................................................... 288
[4.4] Intuicyjne uj^cie przyczyny sprawczej — poznanie pi^kna . . . . 291
[4.4.1] Szcz^scie — milosc — p i^ k n o .................................................... 292
[4.4.2] Pi^kno ontyczne i pi^kno estetyczne.................................. 296
[4.4.3] Akt tw orczy.................................................................................. 300
[4.4.4] Kreatywna kontem placja........................................................ 307
[4.4.5] Natchnienie artystyczne............................................................ 312
[4.4.6] Pi^kno w sposobie przedstawiania rzeczywistosci. . . . 317
[4.4.7] Pi^kno przedstawionej rzeczywistosci.................................. 321
[5] Nossis i swiat osobowy............................................................................................ 326
[5.1] Platona metafora czlowieka jako polowki c a lo s c i......................... 327
[5.2] Dianoetyczna relacja o so b o w a ............................................................ 329
[5.3] NoetyczneJ a iT y ...................................................................................... 332
[5.4] Etapy relacji n o etycz n ej......................................................................... 338
[5.4.1] Spotkanie...................................................................................... 338
[5.4.2] W s p o ln o ta .................................................................................. 345
[5.4.3] Spolecznosc.................................................................................. 349
[5.5] Typy relacji noetycznej............................................................................. 351

619

SPIS TRESCI

[5.5.1] Typ ojcowsko-synowski............................................................. 352
[5.5.2] Typ b r a te r s k i............................................................................... 356
[5.5.3] Typ oblubiericzy.......................................................................... 360
[5.6] Poznanie przez m ilo sc ............................................................................. 363
[5.6.1] Poznanie drugiej o so b y ............................................................. 364
[5.6.2] Poznanie bycia poznanym......................................................... 367
[5.6.3] Milosc jako intelektualne s w ia t lo ........................................ 370
[6] Ncesis, czyli to, co wi^ksze od czlow ieka......................................................... 375
[6.1] Platona metafora d a im o n io n a ................................................................ 376
[6.2] Doswiadczenie religijne jako spotkanie o s o b ................................... 380
[6.2.1] Boskie Ty o so b ^ p a r e x c e lle n c e................................................ 381
[6.2.1.1] Ty ab so lu tn e ............................................................. 381
[6.2.1.2] Osobowe „wychylenie”............................................ 386
[6.2.1.3] Bezposrednie spotkanie z boskim T y.................. 393
[6.2.1.4] Boskie Ty jako pierwotna forma poznawcza. . 397
[6.2.2] Osobowa m odlitwa...................................................................... 404
[6.2.2.1] Wdzi^czno^c, pros”ba i sk ru c h a .......................... 405
[6.2.2.2] Inspiracja i rozeznawanie d u ch o w e .................. 412
[6.2.2.3] A doracja...................................................................... 417
[6.2.2.4] T w arz^w tw arz......................................................... 421
[6.2.3] W iara................................................................................................ 425
[6.2.4] Osobowe zlo................................................................................... 429
[6.2.5] Zbawienie....................................................................................... 432
[6.2.6] Swi^tosc............................................................................................ 435
[6.3] Noetyczne i spoleczne pochodzenie r e lig ii...................................... 440
[6.3.1] Jedno czy dwa zrodla r e lig ii..................................................... 441
[6.3.2] Religijny aspekt ncesis.................................................................. 446
[6.3.3] Wymiar spoleczny noetycznego doswiadczenia
religijnego................................................................................... 451
[6.3.4] Miejsce ncesis w roznych formach spolecznosci
i religijnosci............................................................................... 458
[6.3.4.1] Spolecznosci p ry m ity w n e ................................... 459
[6.3.4.2] Spolecznosci ekspansyw ne................................... 462
[6.3.4.3] Spolecznosci zinstytucjonalizowane.................. 469
[6.4] Czym jest r e lig ia ...................................................................................... 475
[6.4.1] Wi^Z re lig ijn a ............................................................................... 476
[6.4.2] Religijna natura m ilosci............................................................. 480
[6.4.3] Religia jako milosna t^ sk n o ta ................................................ 486
[7] Ncesis — narodziny p o zn an ia ............................................................................... 492
[7.1] Platona metafora ak u szera ..................................................................... 492
[7.2] T^sknota za pocz^tkiem ......................................................................... 496
[7.2.1] Punkty zwrotne w pocz^tkowym zyciu intelektu. . . . 497
[7.2.2] Istnienie ludzkie jako upadanie jestestw a .......................... 501
[7.2.3] Egzystencjalne zrodla opowies'ci o r a j u ............................... 504

620

SPIS TRESCI

[7.2.3.1] Istotne elementy biblijnej opowiesci.............. 504
[7.2.3.2] W dialogu z boskim Ty i poza n i m .............. 508
[7.2.3.3] Doswiadczalny fundament raj skiego mitu . . 511
[7.2.3.4] Poszukiwanie Ty w swiecie przedmiotowym . 516
[7.3] Obecnosc ncesis na roznych etapach rozwoju czlowieka .... 521
[7.3.1] Pocz^tek zycia lu d z k ie g o ....................................................... 522
[7.3.2] Etap w egetatyw n y .................................................................... 526
[7.3.3] Etap zmyslowy............................................................................. 529
[7.3.4] Etap ro zu m o w y ......................................................................... 535
[7.4] Rozwoj czlowieka — perspektywa n o etyczn a .................................. 539
[7.4.1] O dpre-ncesis do h ip er-n cesis................................................... 539
[7.4.2] Intelekt powszechny i intelekty szczegolowe.................... 545
[7.4.3] Ruch w dol i w g o r ^ ................................................................ 549
[7.4.4] Porz^dek ludzkiego rozw oju................................................... 553
[7.5] Samoobjawienie si^ n cesis............................................................................. 558
[7.5.1] Najwazniejsze m etafory............................................................ 559
[7.5.1.1] Przebudzenie............................................................. 559
[7.5.1.2] O swiecenie.................................................................. 562
[7.5.1.3] Ponowne narodzenie................................................ 567
[7.5.2] Ten, ktory osw ieca.................................................................... 571
[7.5.3] Udzial innych osob w wylonieniu si^ n c e s is.................... 576
[7.6] Ncesis w obliczu s m ie rc i............................................................................. 583
[7.6.1] Ncesis i l^k przed sm ierci^....................................................... 583
[7.6.2] To co ncesis moze u tr a c ic ....................................................... 587
[7.6.3] To co ncesis moze z y s k a c ....................................................... 591
Zakoficzenie...................................................................................................................... 598
B ib lio g rafia ...................................................................................................................... 605

Stan Nowy
Tytuł Noetyka
ISBN 9782956537717
Waga produktu z opakowaniem jednostkowym 1 kg
Liczba stron 621
Rok wydania 2021
Numer wydania 1
Okładka miękka
Gatunek Filozofia, historia filozofii
Autor Krzysztof Paczos
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 13e5abc8-b1a9-49fb-8cf9-a18d9ce8183e

Podobne wyszukiwania

Filozofia, historia filozofii Warszawa  
(13005)
Filozofia, historia filozofii Lublin  
(1178)
Filozofia, historia filozofii Kielce  
(637)
Filozofia, historia filozofii Legionowo  
(433)
Filozofia, historia filozofii Gliwice  
(432)
Filozofia, historia filozofii Sosnowiec  
(329)
Filozofia, historia filozofii Opole  
(313)
Filozofia, historia filozofii Białogard  
(281)
Filozofia, historia filozofii Jelenia Góra  
(252)
Filozofia, historia filozofii Ostrów Mazowiecka  
(221)
Filozofia, historia filozofii Przemyśl  
(202)
Filozofia, historia filozofii Zgierz  
(183)
Filozofia, historia filozofii Kluczbork  
(173)
Filozofia, historia filozofii Elbląg  
(173)
Filozofia, historia filozofii Bochnia  
(172)
Filozofia, historia filozofii Puławy  
(160)
Filozofia, historia filozofii Trzemeśnia  
(155)
Filozofia, historia filozofii Brwinów  
(154)
Filozofia, historia filozofii Braniewo  
(127)
Filozofia, historia filozofii Grodzisk Mazowiecki  
(115)
Filozofia, historia filozofii Mysłowice  
(106)
Filozofia, historia filozofii Józefów  
(103)
Filozofia, historia filozofii Szczecinek  
(101)
Filozofia, historia filozofii Siemianowice Śląskie  
(98)
Filozofia, historia filozofii Wolbórz  
(97)
Filozofia, historia filozofii Stargard  
(91)
Filozofia, historia filozofii Skierniewice  
(90)
Filozofia, historia filozofii Jarosław  
(88)
Filozofia, historia filozofii Mikołów  
(87)
Filozofia, historia filozofii Będzin  
(81)
Filozofia, historia filozofii Ełk  
(78)
Filozofia, historia filozofii Ostrów Wielkopolski  
(76)
Filozofia, historia filozofii Kamienica Szlachecka  
(72)
Filozofia, historia filozofii Głubczyce  
(69)
Filozofia, historia filozofii Jelcz-Laskowice  
(68)
Filozofia, historia filozofii Krapkowice  
(65)
Filozofia, historia filozofii Opalenica  
(64)
Filozofia, historia filozofii Zamość  
(62)
Filozofia, historia filozofii Jawiszowice  
(57)
Filozofia, historia filozofii Nowy Targ  
(53)
Filozofia, historia filozofii Piasek  
(51)
Filozofia, historia filozofii Sosnówka  
(49)
Filozofia, historia filozofii Myślenice  
(47)
Filozofia, historia filozofii Czaplinek  
(46)
Filozofia, historia filozofii Dębe Wielkie  
(42)
Filozofia, historia filozofii Wołów  
(41)
Filozofia, historia filozofii Wadowice  
(40)
Filozofia, historia filozofii Pustków  
(38)
Filozofia, historia filozofii Ustroń  
(36)
Filozofia, historia filozofii Żywiec  
(35)
Filozofia, historia filozofii Borów  
(34)
Filozofia, historia filozofii Dobczyce  
(34)
Filozofia, historia filozofii Hrubieszów  
(31)
Filozofia, historia filozofii Krokowa  
(31)
Filozofia, historia filozofii Krzemieniewo  
(31)
Filozofia, historia filozofii Laryszów  
(31)
Filozofia, historia filozofii Kostrzyn nad Odrą  
(30)
Filozofia, historia filozofii Kobyłka  
(29)
Filozofia, historia filozofii Kłodzko  
(29)
Filozofia, historia filozofii Chełmno  
(29)
Filozofia, historia filozofii Sierpc  
(27)
Filozofia, historia filozofii Jabłonna  
(27)
Filozofia, historia filozofii Plewiska  
(26)
Filozofia, historia filozofii Sulęcin  
(26)
Filozofia, historia filozofii Libusza  
(24)
Filozofia, historia filozofii Skwierzyna  
(24)
Filozofia, historia filozofii Tarnowo Podgórne  
(23)
Filozofia, historia filozofii Celestynów  
(23)
Filozofia, historia filozofii Rosochate Kościelne  
(21)
Filozofia, historia filozofii Konarzyny  
(21)
Filozofia, historia filozofii Komorniki  
(20)
Filozofia, historia filozofii Winnica  
(19)
Filozofia, historia filozofii Chorzelów  
(19)
Filozofia, historia filozofii Kraszew  
(18)
Filozofia, historia filozofii Puńców  
(18)
Filozofia, historia filozofii Wałcz  
(17)
Filozofia, historia filozofii Huszlew  
(17)
Filozofia, historia filozofii Stary Sącz  
(17)
Filozofia, historia filozofii Tomaszowo  
(16)
Filozofia, historia filozofii Milicz  
(16)
Filozofia, historia filozofii Myszków  
(15)
Filozofia, historia filozofii Stanowice  
(15)
Filozofia, historia filozofii Łysomice  
(15)
Filozofia, historia filozofii Główna  
(15)
Filozofia, historia filozofii Iwiny  
(15)
Filozofia, historia filozofii Zalasowa  
(15)
Filozofia, historia filozofii Osielsko  
(14)
Filozofia, historia filozofii Krotoszyn  
(14)
Filozofia, historia filozofii Wągrowiec  
(14)
Filozofia, historia filozofii Śniadowo  
(14)
Filozofia, historia filozofii Mogilany  
(14)
Filozofia, historia filozofii Reńska Wieś  
(14)
Filozofia, historia filozofii Dziećmorowice  
(13)
Filozofia, historia filozofii Ostaszewo  
(13)
Filozofia, historia filozofii Łuków  
(13)
Filozofia, historia filozofii Bolechowice  
(13)