O przedmiocie

Ten Prutah był wybity i używany w czasie, gdy prokuratorem Judei był Poncjusz Piłat, w Rzymie rządził cesarz Tyberiusz, a Jezus Chrystus nauczał, został pojmany, skazany i ukrzyżowany.
Gouvernors of Judaea
Pontius Pilate

AWERS : Trzy związane kłosy jęczmienia, wokół grecki napis: IOYLIA KAICAPOC (Julia cesarzowa).

REWERS : Simpulum – rytualny puchar, wokół grecki napis: TIBEPIOY KAICAPOC L IS (Tyberiusza cezara L – roku, IS – 16; 16 rok panowania Tyberiusza, a więc 29/30 r. po narodzinach Chrystusa).

{Moneta brązowa; średnica ~16 mm; waga ~1,9 g; Hendin V 1341}

Oryginalność (a więc jej blisko 2000 letnie pochodzenie) gwarantowane przez NUMISMATIC GUARANTY CORPORATION (NGC) która jest największą na świecie i najbardziej zaufaną firmą świadczącą usługi oceniania monet, żetonów i medali. Od 1987 roku NGC oceniło ponad 50 milionów monet, z których każda jest objęta wiodącą w branży dożywotnią gwarancją NGC. Wbrew pozorom posiadanie przedmiotów z odległych epok i miejsc (w tym przypadku z Ziemi Świętej) nie jest jedynie przywilejem milionerów lub zbiorów muzealnych.

Wśród prutahów Poncjusza Piłata można wyróżnić dwa typy. Na pierwszym z nich z datą 16 (rok panowania Tyberiusza, czyli 29/30 r. n.e.) obok imienia Tyberiusza widnieje również imię jego matki – Julii Liwii. Drugi typ, bity już po śmierci matki cesarza w latach 17 (30/31 r. n.e.) oraz 18 (31/32 r. n.e.) zawiera już tylko imię cesarza.

Niezwykle interesujące są motywy ikonograficzne występujące na prutahach piątego prefekta Judei. Są to mianowicie trzy kłosy żyta i simpulum (na monetach pierwszego typu) oraz lituus i wieniec (na monetach drugiego typu). Cóż jest tu szczególnie ciekawego? Rewersy monet Poncjusza Piłata nie budzą emocji. Przedstawiają one kłosy żyta i wieniec. Są to motywy znane już w mennictwie żydowskim. Awersy natomiast, na których widnieją simpulum i lituus wywołują wielkie kontrowersje. Simpulum i lituus są to bowiem przedmioty związane z religią etrusko-rzymską, zupełnie obce kulturze żydów. (simpulum: naczynie wykorzystywane przez rzymskich kapłanów podczas składania ofiar ze zwierząt; lituus: laska używana przez rzymskich kapłanów – augurów).

W jakim celu Piłat kazał umieścić rysunek tych przedmiotów na monetach? Istnieje oczywiście kilka teorii, które starają się to wyjaśnić. Najbardziej popularne, mówiące, że Piłat był prowokatorem albo ignorantem nie są zbyt przekonywujące.

Jeśli simpulum i lituus na monetach miały być prowokacją, to nie były prowokacją zbyt skuteczną i czytelną. Znacznie lepiej nadawałby się to tego celu np. portret cesarza.

Z kolei jeśli chodzi o ignorancję Piłata, to – nawet zakładając, że sam nic nie wiedział o kulturze żydowskiej – przed podjęciem decyzji dotyczących ikonografii monet, zasięgał zapewne opinii doradców, którzy ignorantami nie byli.

Być może najbliższy prawdy był J. P. Fontanille, znawca monet Poncjusza Piłata: „Jeśli to byłoby możliwe wczuć się w umysł Piłata, kiedy on wybierał projekty swoich monet, to łatwo jest założyć taki oto sposób myślenia: jedna strona dla mnie, druga dla nich” (cyt. za P. Orłowski: Monety namiestników rzymskich w Judei).

{ OPIS DZIĘKI blognumizmatyczny.pl}

Oto link z prezentacją wszystkich monet biblijnych z czasów Jezusa

http://blognumizmatyczny.pl/2017/12/08/monety-biblijne-z-czasow-jezusa/

WYPRZEDAŻ PRYWATNEJ KOLEKCJI
{Moneta pochodzi z prywatnej, gromadzonej od wielu lat kolekcji. Posiadam ją dłużej niż 6 miesięcy. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art.10 ust.1 pkt 8 lit.d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.}

Stan Bardzo dobry
Wiek I w. n.e.
Stan opakowania oryginalne
Rodzaj Rzym
Informacje dodatkowe z gradingiem
Materiał brąz
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: 7d480722-866e-43e1-bc74-fc11c0cbeef0

Podobne wyszukiwania