OPIS PUBLIKACJI
Szkoła gry na akordeonie guzikowym cz.1, adresowana jest głównie do uczniów szkół muzycznych I stopnia, ognisk muzycznych oraz może okazać się przydatną propozycją dla tzw. samouków. Publikacja przeznaczona jest dla tych wszystkich, którzy pragną w stopniu podstawowym opanować grę na akordeonie guzikowym z systemem typu B. Niniejszy podręcznik ma na celu uszeregowanie utworów pod względem stopnia trudności. Szkoła na akordeon guzikowy składa się z dwóch części: I część teoretyczna (historia i budowa akordeonu oraz podstawy z zasad muzyki), II część praktyczna (ćwiczenia i utwory napisane w formie lekcji). Wiadomości w części teoretycznej podane są w zarysie tak, aby uczeń orientował się w podstawowych wiadomościach z zasad muzyki oraz poznał w skrócie historię i budowę akordeonu. Utwory w części praktycznej opatrzone są uwagami, w których wyjaśnione są problemy wykonawcze danego utworu. Aplikatura została napisana dla akordeonu guzikowego z systemem typu ,,B”, w którym dźwięk C znajduje się w III rzędzie. W koncepcji nauczania gry na akordeonie przyjętej w tym podręczniku, chodzi nie tylko o prawidłowe wykonanie utworów, ale o stopniowe nabywanie umiejętności akordeonowych osiąganych w powiązaniu z artystycznym i intelektualnym rozwojem ucznia. Metodyka nauczania w tej szkole oparta jest na obserwacjach wieloletniej działalności edukacyjnej w Państwowych Szkołach Muzycznych, warsztatach, konfrontacjach, konkursach muzycznych. Dogłębna analiza na bazie doświadczeń ze swoimi uczniami, niejednokrotnie podsuwała mi pomysły typu: jak ułożyć palec, jak zmienić kierunek miecha, jaką artykulację zastać. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że każdy nauczyciel ma swoją metodę pracy, ale może po części metodę, którą zastosowałem w tym podręczniku, posłuży nauczycielowi w edukacji młodego adepta sztuki. Pozdrawiam autor Arkadiusz Gembara.
O AUTORZE
Arkadiusz Gembara (ur.1979) - kompozytor, akordeonista, pianista. Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kl. akordeonu Piotra Dziubka. Ukończył fortepian z wyróżnieniem w PSM II stopnia w Rybniku. Zdobywca nagród i wyróżnień: Nagroda Prezydenta Miasta Rybnika za szczególne osiągnięcia artystyczne: I miejsce w wojewódzkim konkursie za kompozycje piosenki „Modlitwa o Katyniu” w ramach poezji śpiewanej w Żorach, I miejsce w XI Śląskim Konkursie Akordeonowym w Zabrzu, Wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Mławie. Współpracował także z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Od 2005 roku założyciel zespołu duetu skrzypcowo-akordeonowego Tangonetta, który występował na deskach dużej sceny we Wrocławiu na Euro 2012. Za wkład i działalność artystyczną od 2023 roku należy do grona ,,Encyklopedii Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej".
POSŁUCHAJ NA YOUTUBE:
https://www.youtube.com/watch?v=IUeYbTa0dSE
https://www.youtube.com/watch?v=vDWFOQMF62o
https://www.youtube.com/watch?v=-IK04iX6jsw
SPIS TREŚCI
I. PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O AKORDEONIE
Zarys historii akordeonu
Budowa akordeonu
Regestry
II. UKŁAD GUZIKÓW (SYSTEM B)
Manuał dyskantowy (prawa ręka)
Manuał basowy (lewa ręka)
III. PODSTAWOWE WIADOMOŚCI Z ZASAD TEORII MUZYKI
Pięciolinia
Kreska taktowa
Klucze
Wartości rytmiczne nut
Pauza
Metrum
Znaki chromatyczne
Gamy durowe i molowe
Tempo (agogika)
Dynamika
IV. ĆWICZENIA W SKALI C - G
Ćwiczenia adaptacyjne (lekcja 1)
Prawidłowa postawa grającego
Mocowanie pasów nośnych
Układ rąk
Miechowanie
Ćwiczenia na guziku spustowym
Układ palców dla prawej ręki
ĆWICZENIA DLA PRAWEJ RĘKI
Cała nuta (lekcja 2)
Półnuta (lekcja 3)
Ćwierćnuta (lekcja 4)
ĆWICZENIA DLA LEWEJ RĘKI
Basy podstawowe: C, G, F, D (lekcja 5)
Basy podstawowe i durowe: C, F, G (lekcja 6)
ĆWICZENIA NA OBIE RĘCE (OBURĄCZ)
Cała nuta z akompaniamentem ćwierćnutowym (lekcja 7)
Całe nuty i półnuty (lekcja 8)
Utrwalenie wiadomości z zastosowaniem całych nut i półnut
w prawej ręce oraz ćwierćnut w akompaniamencie (lekcja 9)
Ćwierćnuty, półnuty i całe nuty (lekcja 10)
Ligatura (lekcja 11)
Bas pomocniczy E (lekcja 12)
V. ĆWICZENIA W SKALI C - C (OBURĄCZ)
Przekładanie palców (lekcja 13)
Dźwięk - a (manuał dyskantowy) (lekcja 14)
Dźwięki - h i c (manuał dyskantowy) (lekcja 15)
Synkopa (lekcja 16)
Ćwiczenia dynamiczne i bas pomocniczy H (lekcja 17)
Przedtakt (lekcja 18)
Ósemka (lekcja 19)
VI. RZĘDY POMOCNICZE W MANUALE DYSKANTOWYM
Ćwiczenia w rzędach pomocniczych w skali c - g (lekcja 20)
Ćwiczenia w rzędach pomocniczych i podstawowych w skali h - c (lekcja 21)
MATERIAŁY DODATKOWE
10 metod dobrego ćwiczenia
Nauka nazw dźwięków
Manuał dyskantowy (prawa ręka)
Manuał basowy (lewa ręka)
Kalendarz ćwiczeń
Przykładowe publikacje nutowe