O przedmiocie

Namalowana w 1928 roku Różowa koszulka II datuje się na apogeum twórczości Tamary Łempickiej.

Obraz przedstawia modelkę otoczoną intymnymi zasłonami łóżka i powraca do kompozycji, którą

artystka eksplorowała po raz pierwszy w 1927 roku. Jeśli La chemise Rose I przedstawiała modelkę

bardziej zmysłową i agresywną, La Chemise Rose II powróciła do tego tematu w bardziej uległej formie.

Kierując swoje błagalne, duże zielone oczy na osobę unoszącą się nad nią, kobieta wydaje się

wycofywać z połączeniem podziwu i szczerego uwodzenia. Pod tym względem Różowa koszulka II

stanowi rzadki emocjonalny odpowiednik wcześniejszych prac Łempickiej, ilustrując talent artystki

do nadawania pozornie nieprzeniknionym, monumentalnym postaciom swojej twórczości głębi

psychologicznej. Długi, prosty nos i duże zielone oczy modelki w obrazie mogą identyfikować ją jako

Irę Perrot, jednej z najbliższych przyjaciółek i ulubionych modelek Łempickiej w latach dwudziestych.

Portret Iry należy bowiem do najwcześniejszych obrazów Łempickiej, jakie kiedykolwiek powstały

i kiedy w 1922 roku artystka zaistniała na paryskiej scenie artystycznej, uczestnicząc w Salonie

d'Automne, wystawiła ten właśnie portret.

Przez całe lata dwudzieste Ira odgrywała centralną rolę w malarstwie Łempickiej, przybierając różne

role i pozy: poza oficjalnym portretem "Ira P.", Ira zdaje się pozować na Sa tristesse , Femme à la robe

noire, La Musicienne i St.Moritz. Intymna i zmysłowa La chemise Rose II jawi się jako bardziej osobiste

przedstawienie bliskiej przyjaciółki artystki i wgląd w jej prywatny świat.

Choć w latach dwudziestych Ira był stale obecna w życiu Łempickiej, pod koniec lat trzydziestych obie

przyjaciółki straciły kontakt. Alexander Chodkieweitz, znajomy artystki z początku lat 20., wspomina,

jak „Tamara wypowiadała się z niemal uwielbieniem o gibkiej sylwetce Perrot i pięknych pełnych

piersiach” Co więcej, według Claridge’a córka artystki, Kizette, „czasami przyznawała, że obie kobiety

były kochankami, choć czasami upierała się, że „były najlepszymi przyjaciółkami, niczym więcej”.

Claridge kontynuuje: „Ale żaden przyjaciel ani członek rodziny, łącznie z Kizette, nie pojawia się na

obrazach Tamary tak często jak Ira. Po Tadeuszu pierwszym mężu, Ira Perrot był prawdopodobnie

najważniejszym romantycznym związkiem w życiu Tamary. W 1928 roku – tym samym, w którym

Łempicka namalowała Różową koszulkę II – artystka podjęła decyzję o rozwodzie z mężem Tadeuszem,

a jego portret, nad którym pracowała, nie został nigdy ukończony.

Stan Nowy
Technika wykonania olej
Rodzaj podłoża na płótnie
Szerokość produktu 30 cm
Wysokość produktu 40 cm
Waga produktu z opakowaniem jednostkowym 1 kg
Datowanie obiekt współczesny (po 2000)
Tytuł Różowa koszulka II
Oprawa rama klasyczna bez szyby
Orientacja pionowa
Sygnatura autorska sygnatura autorska na rewersie
Autor Leszek Krzciński
Sygnatury, oznaczenia nieautorskie na rewersie
Rok powstania 2024
Kraj/region powstania Polska
Styl / kierunek art deco
Zgłoś naruszenie zasad
Oferta: a10ca91c-8784-4e5d-a388-727386f62c28

Podobne wyszukiwania

Portret Warszawa  
(456)
Portret Kraków  
(323)
Portret Poznań  
(88)
Portret Włocławek  
(68)
Portret Jedlnia-Letnisko  
(55)
Portret Łódź  
(55)
Portret Wrocław  
(53)
Portret Gdańsk  
(42)
Portret Toruń  
(37)
Portret Bierutów  
(35)
Portret Groszowice  
(31)
Portret Kazimierz Dolny  
(29)
Portret Zakopane  
(27)
Portret Szczecin  
(26)
Portret Kożuchów  
(25)
Portret Lublin  
(23)
Portret Bolewice  
(21)
Portret Rzeszów  
(20)
Portret Bydgoszcz  
(20)
Portret Sosnowiec  
(18)
Portret Myślenice  
(16)
Portret Olsztyn  
(16)
Portret Hornówek  
(15)
Portret Katowice  
(14)
Portret Dąbrowa Górnicza  
(14)
Portret Jelenia Góra  
(14)
Portret Łowicz  
(13)
Portret Częstochowa  
(13)
Portret Bytom  
(13)
Portret Kalisz  
(12)
Portret Piaseczno  
(12)
Portret Białystok  
(12)
Portret Bieliny  
(11)
Portret Tomaszów Lubelski  
(11)
Portret Gliwice  
(10)
Portret Turek  
(10)
Portret Kielce  
(10)
Portret Grodzisk Mazowiecki  
(9)
Portret Zgorzelec  
(9)
Portret Racibórz  
(9)
Portret Gorzów Wielkopolski  
(8)
Portret Koszalin  
(8)
Portret Elbląg  
(7)
Portret Chełm  
(7)
Portret Bojadła  
(7)
Portret Bielsko-Biała  
(7)
Portret Brzezia Łąka  
(7)
Portret Wieluń  
(6)
Portret Zabrze  
(6)
Portret Ostrów Wielkopolski  
(6)
Portret Strzyżów  
(6)
Portret Aleksandrów Łódzki  
(6)
Portret Pabianice  
(6)
Portret Lubin  
(6)
Portret Darłowo  
(6)
Portret Mińsk Mazowiecki  
(6)
Portret Płock  
(6)
Portret Mrocza  
(6)
Portret Cieszyn  
(6)
Portret Sieradz  
(6)
Portret Tomaszów Mazowiecki  
(6)
Portret Jarosław  
(6)
Portret Otwock  
(6)
Portret Czarny Dunajec  
(5)
Portret Jasło  
(5)
Portret Gdynia  
(5)
Portret Sopot  
(5)
Portret Żabia Wola  
(5)
Portret Dzierzążnia  
(5)
Portret Tarnów  
(5)
Portret Słupsk  
(5)
Portret Łomża  
(5)
Portret Zielona Góra  
(5)
Portret Tarnowskie Góry  
(5)
Portret Ruda Śląska  
(5)
Portret Koszęcin  
(5)
Portret Poniatowa  
(5)
Portret Pisz  
(5)
Portret Mała Nieszawka  
(5)
Portret Słotwina  
(5)
Portret Nowa Wieś Malborska  
(4)
Portret Jaworzno  
(4)
Portret Sandomierz  
(4)
Portret Nowy Sącz  
(4)
Portret Gulbity  
(4)
Portret Wysoka  
(4)
Portret Żelistrzewo  
(4)
Portret Spychowo  
(4)
Portret Bochnia  
(4)
Portret Koczargi Nowe  
(4)
Portret Reda  
(4)
Portret Wadowice  
(4)
Portret Marki  
(4)
Portret Stoczek Łukowski  
(4)
Portret Czarnowo  
(4)
Portret Józefosław  
(4)