Samochody zabytkowe

112 ogłoszeń

Samochody zabytkowe - kupuj i sprzedawaj na Allegro Lokalnie

Ogłoszenia promowane

Ogłoszenia

Samochody zabytkowe i historyczne – zasady rejestracji

Samochody zabytkowe to pojazdy figurujące w rejestrze zabytków. Można do niego wpisać auta liczące 30 lat lub starsze, których produkcja zakończyła się minimum 15 lat temu. Trzecim warunkiem jest ilość oryginalnych części – nie mniejsza niż 75%, potwierdzona ekspertyzą rzeczoznawcy. Konieczna jest też opinia konserwatora zabytków, który ocenia wartość historyczną i kulturową danego pojazdu. Największe szanse na pozytywną opinię mają auta z krótkich serii, w których zastosowano unikatowe rozwiązania techniczne. Z kolei samochodem historycznym może być m.in. pojazd wpisany do rejestru zabytków, mający ponad 40 lat lub unikat o szczególnym znaczeniu dla historii motoryzacji. Posiadacze zarejestrowanych pojazdów zabytkowych korzystają z różnych przywilejów. Jednym z nich jest zwolnienie z okresowych badań technicznych: wystarczy jedno badanie, wykonane przed rejestracją. Auta zabytkowe nie podlegają też nakazowi zachowania ciągłości ubezpieczenia OC: możesz wykupić polisę na krótki okres, gdy faktycznie użytkujesz samochód.

Stare samochody: youngtimery i oldtimery

Stare samochody w slangu kolekcjonerskim dzielą się na youngtimery i oldtimery. Nie zawsze mają one status zabytków – ważniejszy jest rocznik, stan zachowania i popularność danego modelu. Youngtimerem staje się pojazd, który ma minimum 25–30 lat. Bardziej restrykcyjni znawcy motoryzacji uważają, że miano youngtimera przysługuje autom z lat 80. XX w. lub starszym. Z kolei określenie oldtimer jest zarezerwowane dla samochodów, które zeszły z taśmy produkcyjnej w latach 70. i 60. XX w. lub wcześniej. Oldtimery i youngtimery, w przeciwieństwie do aut zabytkowych, nie służą wyłącznie do okazjonalnych przejazdów i prezentowania na wystawach, lecz do codziennej eksploatacji. Sprawny technicznie youngtimer, np. Mercedes (na czele z kultową 190-tką), kanciaste Volvo (np. 245 z połowy lat 70. XX w.), Audi 80 B2 czy unikatowy Fiat 127 z fabryki na Żeraniu, może być równie użyteczny, jak nowe auto. Natomiast odrestaurowane oldtimery nie tylko świetnie wyglądają, lecz subtelnie podkreślają prestiż właściciela.

Dobra lokata kapitału: samochody zabytkowe

Auta zabytkowe to żywa historia motoryzacji i dobra lokata kapitału. Sprawne technicznie, odtworzone z pietyzmem pojazdy z XX w. osiągają bardzo wysokie ceny, które nie podlegają dewaluacji. Największą wartość mają samochody zabytkowe z kategorii kultowych – takie, które wiązały się z ruchami społecznymi i ważnymi doświadczeniami pokoleniowymi. Idealnym przykładem jest kultowy „ogórek”, czyli Volkswagen Transporter T1 – ikona popkultury, synonim wolności i nonkonformizmu epoki dzieci-kwiatów. Wysokie ceny uzyskują auta, którymi w przeszłości jeździły sławne osoby (prezydenci, gwiazdy muzyki i kina). Liczy się też udział w ważnych wydarzeniach, m.in. w rajdach i wyścigach albo kręceniu popularnych filmów.

Podobne wyszukiwania