Szukasz

topaz w Łodzie

1 ogłoszenie

Łodzie, jachty, żaglówki - Kupuj i sprzedawaj na Allegro Lokalnie

Żaglówki, łodzie i jachty żaglowe

Żaglówka to praktycznie każda jednostka pływająca z napędem żaglowym. Do manewrowania wykorzystuje zazwyczaj silniki zaburtowe i wiosła. Mianem żaglówki określa się mniejsze modele. Często tego typu łodzie są pozbawione kabiny. Znacznie bardziej okazały jest jacht żaglowy. Od żaglówki różni się nie tylko rozmiarami, ale także wyposażeniem. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dużych jednostek kabinowych, które zapewniają komfortowe warunki do mieszkania na wodzie, są w stanie zabrać znaczne zapasy wody, żywności, sprzętu i paliwa. Wśród łodzi żaglowych znajdziesz zarówno jednostki śródlądowe, jak i jachty pełnomorskie, przystosowane nawet do rejsów międzykontynentalnych. Konstrukcja poszczególnych jachtów jest w dużym stopniu uzależniona od przeznaczenia. W jachtach regatowych bardzo ważna jest duża powierzchnia ożaglowania w stosunku do wyporności. Z koeli w jachtach turystycznych akcent położony jest na łatwość obsługi jachtu i komfort przebywania załogi na wodzie.

Konstrukcja kadłuba łodzi żaglowych – przegląd możliwości

Żaglówki mają zróżnicowane konstrukcje kadłubów. Na rynku dostępne są jachty mieczowe, balastowe, balastowo-mieczowe i wielokadłubowe. Modele mieczowe najczęściej wykorzystywane są na wodach śródlądowych. Kadłub z mieczem może być szeroki i dzięki temu wykazuje dużą stateczność poprzeczną. W żeglarstwie morskim dominują jachty balastowe i balastowo-mieczowe. Tego typu konstrukcje mają większą dzielność: lepiej radzą sobie z silnym wiatrem i wysoką falą. Przechył łodzi może dochodzić nawet do 90°. W przypadku wywrócenia jacht balastowy jest w stanie podnieść się samodzielnie do pionu. Specyficzną konstrukcją jest jacht żaglowy wielokadłubowy. Katamarany (dwa kadłuby) i trimarany (trzy kadłuby) charakteryzują się statecznością nieosiągalną dla jednostek jednokadłubowych. Jednak podniesienie wywróconego katamaranu jest trudne lub wręcz niemożliwe.

Materiał na kadłub żaglówki – dostępne opcje

Aktualnie większość niewielkich łodzi żaglowych powstaje z laminatu, czyli tworzywa sztucznego zbrojonego matami z włókna szklanego. To materiał trwały, odporny na działanie słonej wody i niekorodujący. W przypadku jachtów morskich częstym wyborem jest kadłub ze stali: bardzo mocny, lekki, lecz wymagający starannego zabezpieczenia przed utlenianiem. Problem rozwiązuje aluminium – ma podobne właściwości jak stal, a jednocześnie jest odporne na słoną wodę i procesy korozji. Coraz rzadszym widokiem jest żaglówka lub jacht żaglowy wykonany z drewna. Prezentuje się pięknie, lecz generuje wysokie koszty utrzymania. Wymaga regularnej konserwacji i odtwarzania powłok ochronnych. Drewno jest stosunkowo ciężkie i podatne na uszkodzenia mechaniczne. Do tego dochodzi łatwopalność. Dlatego drewniany jacht to propozycja dla prawdziwie zagorzałych pasjonatów tradycyjnego żeglarstwa.

Podobne wyszukiwania